Informacja o wynikach kontroli planowych w zakresie jakości handlowej jaj
- CEL KONTROLI
Celem kontroli było sprawdzenie jakości handlowej jaj w zakresie zgodności z :
- rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 589/2008 z dnia 23 czerwca 2008 roku ustanawiającym szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w sprawie norm handlowych w odniesieniu do jaj (Dz. U. L 163, z 24.06.2008 r. s. 6 ze zm.),
- ustawą z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 187, poz. 1577 z późn. zm.),
- ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2006 r., Nr 171, poz. 1225 z późn. zm.),
- rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 lipca 2007 r. w sprawie znakowania środków spożywczych (Dz. U. Nr 137, poz. 966, z późn. zm.).
- ZAKRES KONTROLI
Kontrolę przeprowadzono w 4 podmiotach funkcjonujących na terenie województwa lubelskiego zajmujących się klasyfikacją i pakowaniem jaj.
Objęto nią 11 partii jaj (55586 szt.), w tym 6 partii jaj (5421szt.) w opakowaniach przeznaczonych dla konsumenta końcowego.
- WYNIKI KONTROLI
Wymagania jakościowe
Poddane ocenie jaja posiadały cechy zgodne z art.2, ust.1 Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 589/2008 z dnia 23 czerwca 2008 roku ustanawiającego szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w sprawie norm handlowych w odniesieniu do jaj (Dz. U. L 163, z 24.06.2008 r. s. 6 ze zm.).
Klasyfikacja wagowa jaj
Masa pojedynczych jaj mieściła się w granicach określonych dla poszczególnych klas wagowych w art. 4 ust. 1 Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 589/2008 z dnia 23 czerwca 2008 roku ustanawiającego szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w sprawie norm handlowych w odniesieniu do jaj (Dz. Urz. L 163, z 24.06.2008 r. s. 6 ze zm.).
Znakowanie jaj
Jaja były oznakowane zgodnie z obowiązującymi przepisami kodem producenta składającym się z:
- numeru oznaczającego system chowu kur nieśnych,
- kodu państwa członkowskiego (PL dla Polski),
- weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego.
Weterynaryjne numery identyfikacyjne odpowiadały wymaganiom rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie sposobu ustalania weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego z dnia 18.12.2006 r. (Dz. U. 2007, Nr 2, poz.19). W przypadku jaj w opakowaniach przeznaczonych dla konsumenta końcowego objaśnienie znaczenia kodu producenta znajdowało się na wewnętrznej powierzchni opakowania.
Znakowanie opakowań przeznaczonych dla konsumenta końcowego
Kontrolę prawidłowości oznakowania opakowań przeznaczonych dla konsumenta końcowego przeprowadzono w 4 firmach poddając ocenie 6 partii jaj (5421szt.).
W wyniku ww. działań ustalono, że oznakowanie opakowań przeznaczonych dla konsumenta końcowego było nieprawidłowe w 1 firmie, ponieważ:
- termin przydatności do spożycia określono w kolejności: rok, miesiąc, dzień, co nie było zgodne z §11 ust. 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 lipca 2007 roku w sprawie znakowania środków spożywczych,
- informacja o warunkach przechowywania nie podana była w sąsiedztwie daty minimalnej trwałości, co było niezgodne z §15 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 lipca 2007 roku w sprawie znakowania środków spożywczych,
- nie podano liczby sztuk jaj w opakowaniu, co było niezgodne z §2 ust.1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 lipca 2007 roku w sprawie znakowania środków spożywczych,
- opakowanie nie posiadało oznaczenia metody chowu , co było niezgodne z art. 12. ust.2 Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 589/2008 z dnia 23 czerwca 2008 roku,
- dane identyfikacyjne producenta podane były niezgodnie, z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r.o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych
(Dz. U. z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn. zm.).
Nie stwierdzono przypadków niewłaściwego określania daty minimalnej trwałości.
Data minimalnej trwałości była określana zgodnie z wymaganiami Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 589/2008 z dnia 23 czerwca 2008 roku ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w sprawie norm handlowych w odniesieniu do jaj (Dz. U. L 163, z 24.06.2008 r. s. 6 ze zm.).
Kontrola znakowania opakowań transportowych
W 2 kontrolowanych firmach oceniono oznakowanie opakowań transportowych. W 1 firmie wniesiono uwagi w zakresie znakowania opakowań transportowych stwierdzając, że oznakowane one były etykietą, na której nie podano daty lub okresu zniesienia, co było niezgodne z art.7 ust.1 Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 589/2008 z dnia 23 czerwca 2008 roku.
Sankcje
W związku z zaistniałymi nieprawidłowościami w zakresie jakości handlowej jaj LWIJHARS do 2 firm skierował zalecenia pokontrolne z wnioskiem o wyeliminowanie stwierdzonych nieprawidłowości.
O nieprawidłowościach związanych ze znakowaniem opakowań transportowych poinformowany został Wojewódzki Lekarz Weterynarii w Lublinie.
PODSUMOWANIE I WNIOSKI
Wyniki przeprowadzonej kontroli świadczą między innymi o:
- znacznej poprawie w zakresie znakowania opakowań przeznaczonych dla konsumenta końcowego w porównaniu do wyników wcześniej prowadzonych kontroli,
- rzetelnym określaniu klasy wagowych jaj przez właścicieli zakładów.
Wpływ na powyższe miały dotychczasowe kontrole prowadzone przez Lubelskiego Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz fakt, że wydawane po kontroli zalecenia pokontrolne były przez właścicieli firm rzetelnie wykonywane.
Niemniej nie wszystkie podmioty przykładają stosowną wagę do oznakowania produktów zgodnie z obowiązującymi przepisami. Stwierdzone przypadki nieprawidłowego znakowania opakowań jednostkowych oraz opakowań transportowych mają istotne znaczenie dla konsumenta, w związku z czym wskazane jest prowadzenia dalszych kontroli w zakresie jakości handlowej jaj.
Informacja o wynikach kontroli planowych w zakresie jakości przetworów rybnych
- CEL KONTROLI
Celem kontroli było sprawdzenie jakości handlowej ryb mrożonych glazurowanych, konserw i marynat rybnych na zgodność
z obowiązującymi przepisami oraz deklaracją producenta, w tym identyfikacja surowców rybnych metodami: PCR i ogniskowania izoelektrycznego.
Ponadto sprawdzana była prawidłowość znakowania opakowań w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami, w tym również dotyczącymi rolnictwa ekologicznego oraz produktów posiadających chronione nazwy pochodzenia (ChNP), chronione oznaczenie geograficzne (ChOG) lub będących gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami (GTS).
- ZAKRES KONTROLI
Kontrolę przeprowadzono w 3 podmiotach funkcjonujących na terenie województwa lubelskiego zajmujących się produkcją przetworów rybnych.
Objęto nią 5 partii przetworów rybnych w opakowaniach przeznaczonych dla konsumenta finalnego, z czego z 4 partii pobrano próbki do badań laboratoryjnych.
- WYNIKI KONTROLI
Cechy organoleptyczne i parametry fizykochemiczne
W wyniku badań 4 próbek przetworów rybnych, przeprowadzonych w Specjalistycznym Laboratorium GIJHARS w Lublinie, nie wniesiono uwag w zakresie deklarowanych ich cech organoleptycznych.
Oznakowanie przetworów rybnych
Na poddane ogółem kontroli 5 partii marynat rybnych uwagi wniesiono do 1 partii, tj. 28 kg filetów śledziowych marynowanych.
Ww. partia wyrobu była nieprawidłowo oznakowana kodem partii produkcyjnej, co sprawiało, że nie było możliwe jednoznaczne odróżnienie kodu identyfikacyjnego od innych informacji zawartych w oznakowaniu, co wprowadzało konsumenta w błąd i stanowiło naruszenie art. 6 ust.2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 roku o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 187, poz. 1577 z późn. zm.), w związku z art. 48 ust 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 roku o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. Nr 171, poz. 1225 z późn. zm.) i wymagań §1 ust. 4 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu znakowania niektórych grup i rodzajów artykułów rolno-spożywczych kodem identyfikacyjnym partii produkcyjnej (Dz. U. Nr 83, poz. 772).
Ponadto stwierdzono niezgodność pomiędzy oznakowaniem numerem partii produkcyjnej płatów śledziowych będących surowcem wyjściowym do produkcji wyrobu gotowego pod nazwą „Filet śledziowy marynowany” z faktycznym oznakowaniem partii produkcyjnej zastosowanym na etykiecie opakowania.
Sankcje
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami:
- na podstawie art. 40a ust. 4 oraz art. 40a ust. 1 pkt 3 i art. 21 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 187, poz. 1577, z późn.zm.) oraz art. 104Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267), w związku z art. 6 ust. 2 ww. ustawy o jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych oraz §1 ust. 4 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu znakowania niektórych grup i rodzajów artykułów rolno-spożywczych kodem identyfikacyjnym partii produkcyjnej, LWIJHARS w drodze decyzji administracyjnej wymierzył karę pieniężną w wysokości 500,00 zł jednemu z producentów za wprowadzenie do obrotu partii Filetów śledziowych marynowanych o masie łącznej 28 kgnieodpowiadającej jakości handlowej określonej w jej przepisach,
Ponadto skierowano zalecenia pokontrolne, które dotyczyły usunięcia stwierdzonych podczas kontroli nieprawidłowości poprzez zamieszczanie na wprowadzanych do obrotu opakowaniach z przetworami rybnymi danych związanych z oznaczeniem partii produkcyjnej zgodnie z obowiązującymi przepisami, tj.:
– art. 6 ust.2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 roku o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2005 r. Nr 187, poz. 1577 z późn. zm.), w związku z art. 48 ust 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 roku o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. Nr 171, poz. 1225 z późn. zm.),
– §1 ust. 4 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu znakowania niektórych grup i rodzajów artykułów rolno-spożywczych kodem identyfikacyjnym partii produkcyjnej (Dz. U. Nr 83, poz. 772).
O fakcie nieprawidłowego znakowania opakowań jednostkowych kodem partii produkcyjnej poinformowany został Wojewódzki Lekarz Weterynarii w Lublinie.
PODSUMOWANIE I WNIOSKI
Wyniki przeprowadzonej kontroli świadczą między innymi o znacznej poprawie w zakresie znakowania opakowań z przetworami rybnymi przeznaczonymi dla konsumenta końcowego w porównaniu do wyników wcześniej prowadzonych kontroli.
Wpływ na powyższe miały dotychczasowe kontrole prowadzone przez Lubelskiego Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz fakt, że wydawane po kontroli zalecenia pokontrolne były przez właścicieli firm rzetelnie wykonywane.
Niemniej stwierdzone pojedyncze przypadki niewłaściwego znakowania opakowań jednostkowych z wyrobami świadczą o potrzebie prowadzenia dalszych kontroli w zakresie jakości handlowej przetworów rybnych.
Informacja o wynikach kontroli planowej w zakresie jakości handlowej przetworów warzywnych
- CEL KONTROLI
Celem kontroli było sprawdzenie jakości handlowej przetworów warzywnych ze szczególnym uwzględnieniemkonserw i marynat warzywnych, sałatek oraz ćwikły i chrzanu, jak również sprawdzenie prawidłowości oznakowania na zgodność z obowiązującymi przepisami prawa oraz deklaracją producenta.
- ZAKRES KONTROLI
Kontrolę przeprowadzono łącznie w 6 zakładach produkcyjnych.
Skontrolowano ogółem 3 partie przetworów warzywnych reprezentujące ogółem 893,2 kg wyrobów gotowych.
- WYNIKI KONTROLI – JAKOŚĆ HANDLOWA
W celu sprawdzenia jakości handlowej pobrano próbki z trzech partii przetworów warzywnych o łącznej masie 893,2 kg.
Wyniki badań laboratoryjnych w zakresie wymagań organoleptycznych, fizykochemicznych, zawartości chlorku sodu, szczelności opakowań, kwasowości ogólnej w przeliczeniu na kwas octowy oraz trwałości wykazały zgodność parametrów z deklaracją producenta.
IV. WYNIKI KONTROLI – ZNAKOWANIE
Kontrolą w zakresie prawidłowości znakowania objęto trzy partie wyrobów gotowych, reprezentujące 893,2 kg przetworów warzywnych, z czego uwagi wniesiono do 2 partii (709,2 kg).
Stwierdzone nieprawidłowości polegały na podaniu na etykiecie:
- octu spirytusowego z odniesieniem do jego funkcji technologicznej jako regulatora kwasowości, tj. „ocet spirytusowy-regulator kwasowości”,
- sformułowania „Zgodnie z aktualnymi przepisami prawa środki spożywcze tego typu nie mogą zawierać substancji konserwujących”.
V. SANKCJE
W związku z zaistniałymi nieprawidłowościami w zakresie jakości handlowej WIJHARS zastosował następujące sankcje:
- wydał 1 decyzję decyzję administracyjną nakazującą poddanie zabiegowi prawidłowego oznakowania w związku z art. 29, ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2001 r. o ijhars
i art. 21 ww. ustawy; - wydał 1 decyzję administracyjną o naliczeniu kary pieniężnej w związku z art. 40a ust. 1 pkt 3 ustawy o ijhars i art. 21 ww. ustawy za wprowadzenie do obrotu artykułów rolno-spożywczych nieodpowiadających jakości handlowej.
- nałożył grzywnę w drodze mandatu karnego kredytowanego w wysokości 200,00 zł na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 roku o jakości
handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2005 r., Nr 187, poz. 1577 z późn. zm.); - wystosował 1 zalecenie pokontrolne wzywające do natychmiastowego usunięcia nieprawidłowości w oznakowaniu.
VI. PODSUMOWANIE I WNIOSKI
Marynowanie warzyw ma wieloletnią tradycję. Jest to jeden z najstarszych, a zarazem najskuteczniejszych sposobów na długie i bezpieczne dla zdrowia przechowywanie. Marynaty utrwalane są głównie przez pasteryzacje. Użyty do produkcji i zawarty w nich kwas octowy decyduje, że marynaty są przeznaczone do spożycia jako dodatek pobudzający apetyt, przyczyniający się do zwiększenia wydzielania soków trawiennych.
Z uwagi na fakt, że przetwory warzywne są artykułem powszechnie i chętnie spożywanym, prowadzanie systematycznych kontroli tej grupy produktów jest jak najbardziej wskazane. Kontrole mają na celu wyeliminowanie nieprawidłowości w zakresie znakowania
a tym samym podniesienie świadomości konsumenta przy wyborze. Ponadto zadaniem kontroli jest wyłonienie spośród grupy dostępnych na rynku przetworów warzywnych tych najlepszych
o najwyższych parametrach jakościowych, wytwarzanych z zachowaniem tradycyjnych metod produkcji.
Informacja o wynikach kontroli planowej w zakresie jakości handlowej przetworów mięsnych
I. CEL KONTROLI
Celem kontroli było:
– sprawdzenie jakości handlowej przetworów mięsnych w zakresie zagodności z deklaracją producenta,
– identyfikacja surowców pochodzenia zwierzęcego,
– weryfikacja prawidłowości znakowania wyrobów gotowych z uwzględnieniem wymagań określonych w obowiązujących przepisach prawnych.
II. ZAKRES KONTROLI
Kontrolę przeprowadzono w 8 p[odmiotach funkcjonujących na terenie województwa lubelskiego zajmujących się produkcją i dystrybucją przetworów mięsnych.
III. WYNIKI KONTROLI
Kontrolą jakości handlowej przetworów mięsnych objęto w zakresie:
– oceny organoleptycznej- 15 partii o łącznej masie 946,00 kg,
– oznaczenia parametrów fizykochemicznych – 14 partii o łącznej masie 846,00 kg,
– prawidłowości oznakowania – 15 partii o łączenj masie 946,00 kg,
Nieprawidłowości ustalone w wyniku:
1) ocenyorganoleptycznej ( 1 partia o masie 55,00 kg), dotyczyły obecności niejadalnych cząstek chrzęstnych ikostnych w ilości 4,5% oraz szczeciny,
2) badań fizykochemicznych (6 partii o masie 296,00 kg):
* zawyżonej o 749