Rozpatrywanie skarg i wniosków

Konstytucja RP gwarantuje każdemu prawo składania petycji, skarg i wniosków do organów państwowych i organów samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych. Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku, albo z powodu dostarczenia do publikacji materiału o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli działał w granicach dozwolonych prawem. Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności. Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą. W Inspektoracie przyjmowanie w sprawach skarg i wniosków odbywa się codziennie w godzinach urzędowania, tj. od 7.15 do 15.15. Natomiast Lubelski Wojewódzki Inspektor raz w tygodniu , tj. w każdy poniedziałek, przyjmuje w sprawach skarg i wniosków również po godzinach urzędowania, tj. od 15.15 do 17.15. Zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego oraz § 8.1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8.01.2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi i wnioski nie zawierające nazwy / imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego (tzw. anonimowe) pozostawia się bez rozpatrzenia. Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą telefaksu, poczty elektronicznej a także ustnie do protokółu. Zgłoszone skargi i wnioski rozpatrywane są wnikliwie, rzetelnie i bez zbędnej zwłoki. W przypadku skarg i wniosków, które wymagają przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego termin ich załatwienia nie może być dłuższy niż 1 miesiąc od daty otrzymania skargi lub wniosku. Jeżeli jednak zdarzy się, że sprawa nie może być załatwiona w terminie, Inspektorat powiadamia zainteresowaną stronę, podając przyczyny zwłoki oraz wskazując nowy termin załatwienia sprawy.

Pisemne skargi należy kierować na adres Inspektoratu lub składać w Sekretariacie.

Telefoniczne skargi prosimy kierować na nr tel.:

(0-81) 532 06 15